Socjoterapia i TUS

Działania

Działania podejmowane przez Stowarzyszenie ukierunkowane są na pracę grupową w zakresie Socjoterapii i TUS (Trening Umiejętności Społecznych):

01

Działania socjoterapeutyczne

zmierzają do tego, by stwarzać dzieciom i młodzieży warunki

do prawidłowych i konstruktywnych doświadczeń społecznych. Dzięki temu uczestnicy socjoterapii poznają odpowiednie wzorce zachowań, uczą się mądrego funkcjonowania w grupach, kształtują umiejętności nawiązywania i budowania pozytywnych relacji. W bezpiecznych warunkach wsparcia i opieki ze strony terapeutów uczestnicy mają okazję doświadczać różnych sytuacji społecznych, dowiadując się, które z ich reakcji są właściwe, a które należy zmieniać. Uczą się prawidłowego reagowania, wyrażania i rozładowywania emocji, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, komunikowania się oraz poznania swoich mocnych i słabych stron. Będą także potrafili budować poczucie własnej wartości, rozpoznawać i nazywać emocje u siebie i innych.

Proponowane są szczególnie dzieciom, które odznaczają się następującymi cechami:

 

  • nadpobudliwość
  • zachowanie agresywne
  • wycofanie (nieśmiałość)
  • problemy emocjonalne (lęk, niepewność siebie)
  • niska samoocena
  • trudności w nauce czy w kontaktach z rówieśnikami

Jak wygląda proces socjoterapii?

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w godzinach popołudniowych. Spotkania trwają od 60 do 90 minut. Cykl pracy grupy obejmuje cały rok szkolny od września do czerwca. Po przeprowadzonej diagnozie według skonstruowanego programu realizuje się kolejne etapy rozwoju grupy.

Początkowo praca koncentruje się na określeniu celów, organizacji zajęć, zasad sprzyjających współpracy, wprowadzenie zadań pozwalających na lepsze poznanie siebie, nawiązanie kontaktów, znalezienie wspólnych cech, modelowanie aktywności,  otwartości wobec innych i szacunku dla nich, wspieranie się. Wprowadza się także zasady (kontrakt), które określają standardy zachowania uczestników
wobec siebie.

Konieczne jest zbudowanie pozytywnego nastawienia do zajęć i zachęcenie ich do aktywnego brania udziału w proponowanych ćwiczeniach. W dalszej kolejności wyjaśnia się i urealnia relacje emocjonalne pomiędzy uczestnikami, po to, by zapewnić optymalne warunki do realizacji celów socjoterapeutycznych. Następnie grupa z inicjacji prowadzącego podejmuje wspólne działania w celu uczenia się konstruktywnych zachowań, korektywnych doświadczeń emocjonalnych, poszerzenia samoświadomości, prawidłowego realizowania potrzeb i pozytywnego odreagowania emocjonalnego.

Podczas końcowych spotkań grupy dzieci uczą się, w jaki sposób konstruktywnie radzić sobie z rozstaniem, mają okazję doświadczyć w bezpiecznych i prawidłowych warunkach emocji związanych z zakończeniem relacji.

Dla kogo?

Socjoterapia prowadzona jest dla grupy wiekowej: 12-14 lat, 15-17 lat.

Jak pracuje grupa?

Grupy spotykają się raz w tygodniu w godzinach popołudniowych, spotkania trwają od 60 do 90 minut . Regularność spotkań zapewnia uczestnikom wysokie poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Zajęcia mają charakter ustrukturyzowany. Umożliwiają wszystkim kontakt ze sobą, branie udziału we wspólnych działaniach. Terapeuta obserwuje zachowania dziecka w grupie, reagowanie na porażki, na sukces, sposób wykonywania powierzonych zadań. Wprowadzane przez niego różnorodne zabawy w trakcie całego procesu stają się warunkiem procesu zdrowienia. O przebiegu zajęć decyduje nie tylko adekwatny do potrzeb konkretnej grupy i celów dobór gier, zabaw i ćwiczeń, ale także przyjazna atmosfera, która w znacznym stopniu zależy od sposobu pracy osób prowadzących terapię. Każde spotkanie rozpoczyna się i kończy tzw. rundką, w której dzieci dzielą się swoimi wrażeniami i emocjami, uczą się przy tym wyrażania własnego zdania, empatii, rozwijając otwartość i poczucie własnej wartości.

02

Działania z zakresu TUS

Trening Umiejętności Społecznych

adresowane są do dzieci wykazujących zaburzenia w zakresie funkcjonowania społecznego, która skupia się na

kształtowaniu kompetencji społecznych, komunikacyjnych, rozwoju emocjonalnym, rozwoju empatii, poprawie umiejętności interpersonalnych i współdziałania. Powyższe cele osiągane

są przez: uczenie rozpoznawania emocji i potrzeb; rozwijanie współpracy w grupie; poznaniu metod radzenia sobie z emocjami; pracę nad przestrzeganiem zasad; uczenie odreagowania napięć emocjonalnych; kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.

Proponowane są szczególnie dzieciom, które odznaczają się następującymi cechami:

 

  • napotkali trudności adaptacyjne w przedszkolu lub w szkole, mają niską pozycję socjometryczną w grupie
  • przejawiają zachowania nadpobudliwe i agresywne, stosują przemoc werbalną i fizyczną
  • nie mają właściwie rozwiniętych kompetencji społecznych
  • odznaczają się wysokim poziomem lęku, stresu i napięcia w kontaktach społecznych.

Jak wygląda proces prowadzenia zajęć TUS?

Trening Umiejętności Społecznych jest formą zajęć rozwijających kluczowe kompetencje społeczne. Grupa spotyka się raz w tygodniu w godzinach popołudniowych. Na cykl zajęć składa się zazwyczaj 12 spotkań, trwających 60 – 90 minut. W celu zakwalifikowania dziecka do udziału w zajęciach terapeuta  przeprowadza z rodzicem wywiad.  Terapia TUS jest realizowana przez prace w grupie. Po rozpoczęciu cyklu nie jest możliwe dołączenie kolejnego uczestnika. Po trzymiesięcznym treningu zdarza się, że wskazane jest przedłużenie terapii na kolejny okres, jeżeli poszczególni członkowie grupy mają potrzebę dalszego rozwijania kompetencji społecznych następnych obszarów. W każdym cyklu zapewniane są trzy indywidualne konsultacje z rodzicami dotyczące obserwowanych nieprawidłowości i sposobów radzenia sobie z nimi. Sesje treningowe są prowadzone w sposób atrakcyjny dla dzieci z połączeniem zasad gier społecznych oraz nauki umiejętności niezbędnych w życiu każdego człowieka.

Dla kogo?

TUS prowadzony jest dla dzieci grupy wiekowej: 6-7 lat, 8-9 lat, 10-11 lat, 12-13 lat.

Jak pracuje grupa?

Grupy spotykają się raz w tygodniu w godzinach popołudniowych, spotkania trwają od 60 do 90 minut . Regularność spotkań zapewnia uczestnikom wysokie poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Zajęcia mają charakter ustrukturyzowany. Umożliwiają wszystkim kontakt ze sobą, branie udziału we wspólnych działaniach. Terapeuta obserwuje zachowania dziecka w grupie, reagowanie na porażki, na sukces, sposób wykonywania powierzonych zadań. Wprowadzane przez niego różnorodne zabawy w trakcie całego procesu stają się warunkiem procesu zdrowienia. O przebiegu zajęć decyduje nie tylko adekwatny do potrzeb konkretnej grupy i celów dobór gier, zabaw i ćwiczeń, ale także przyjazna atmosfera, która w znacznym stopniu zależy od sposobu pracy osób prowadzących terapię. Każde spotkanie rozpoczyna się i kończy tzw. rundką, w której dzieci dzielą się swoimi wrażeniami i emocjami, uczą się przy tym wyrażania własnego zdania, empatii, rozwijając otwartość i poczucie własnej wartości.

03

Terapia pedagogiczna

Terapia pedagogiczna, to inaczej reedukacja lub zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się, spowodowanymi dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią lub innymi czynnikami.

 Celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju dzieci i młodzieży.

Zadaniem terapii jest również łagodzenie zaburzeń emocjonalnych, będących efektem niepowodzeń szkolnych oraz utraconej wskutek tych niepowodzeń motywacji do nauki, a także obniżonej samooceny.

Cele terapii pedagogicznej:

  • podniesienie efektywności uczenia się,
  • usprawnienie zdolności koncentracji uwagi,
  • nauczenie się sposobów radzenia sobie ze stresem,
  • wspomaganie rozwoju psychicznego budowanie wiary we własne siły,
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie,
  • rozwijanie samodzielności,
  • eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń.

Dla kogo?

Terapia przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży:

  • z nieharmonijnym rozwojem psychomotorycznym,
  • -z trudnościami w czytaniu i pisaniu,
  • -ze zdiagnozowaną dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią,
  • z problemami z koncentracją uwagi,
  • leworęcznych,
  • ze skrzyżowaną lateralizacją,
  • mniej sprawnych ruchowo, manualnie i grafomotorycznie,
  • z niską odpornością na stres, nieśmiałych, nadwrażliwych, niesamodzielnych,
  • z innymi problemami utrudniającymi efektywną naukę.
04

Nauka czytania
i pisania

Umiejętność czytania i pisania jest jedną z najważniejszych kompetencji, jakie dziecko  zdobywa w swoim życiu. Nauczamy czytać Metodą Symultaniczno-Sekwencyjną w sposób przyjemny, ale i skuteczny. Równolegle z czytaniem uczymy: pisania, prawidłowego chwytu pisarskiego, ćwiczymy rękę poprzez ćwiczenia grafomotoryczne, usprawniamy koordynację wzrokowo-ruchową.

Gdzie się zgłaszać?

Zgłoszenia prosimy kierować:

Telefonicznie 884 700 008, 606 429 293 lub mailowo: larysa@dajemynadzieje.pl i malgorzata@dajemynadzieje.pl

Czas: zajęcia z socjoterapii i TUS odbywają się w każdej grupie wiekowej jeden raz w tygodniu, popołudniami w godzinach od 17-18:30

Uwaga! W przypadku braku możliwości pracy w grupach z powodu pandemii zwracamy niewykorzystane środki.